Ureditev območja križišča »Gradec pri Litiji« na regionalni cesti G2-108, na odseku Ribče Litija v dolžini 280 metrov je bila ena zadnjih večjih investicij države na litijskem koncu.
Križišče je sicer lepo urejeno, v to smo se prepričali tudi sami, vendar pa ima eno pomanjkljivost, ki je človek ne more spregledati. Avtobusno postajališče je za občane Gradca na drugi strani glavne prometne žile za Zasavje. Tu pa nastane problem. Kako varno prečkati tako prometno obremenjeno cesto, da lahko prideš »v enem kosu« na drugo stran ceste? To vprašanje si zastavljajo tam živeči občani, ki bi z veseljem uporabljali avtobusni prevoz bolj pogosto, če ne bi imeli pred seboj tako velikega izziva. Poleg tega jih mnogo tudi zahaja na njive, travnike, pa tudi na oddih in rekreacijo ob reko Savo. Zato so se tudi obrnili na nas, da v javnosti predstavimo problematiko ogrožanja najbolj ranljive skupine v prometu – pešcev.
VIRTUALEN PREHOD ZA PEŠCE
Ko so prevzemali križišče po končanih delih, naj bi po besedah sogovornika nekdo vprašal, kje je prehod za pešce, glede na to, da je tam avtobusno postajališče in odgovor s strani odgovornih je bil, sicer verjetno v šali, da je virtualen, to pomeni, da si ga lahko predstavlja vsak sam in po svoje, ker ga kot takega v resnici ni! Vsakomur se pojavi vprašanje, ali prehod je, pa ga ne vidimo, ali ga vidimo, pa ga ni, ali prehoda dejansko ni, in ali morda veljajo kakšni novi predpisi o varnem prečkanju cest po množici različnih horizontalnih oznak v tem križišču? Kakor koli že, pomeni, da se morajo pešci z veliko mero iznajdljivosti znajti, da lahko varno pridejo iz ene strani ceste na drugo. Posebej zaskrbljeni in po našem mnenju več kot upravičeno, so starši otrok in starejši, ki so tekaško manj sposobni in, ki jim že malce pešata vid in sluh.
PREČKANJE CESTE KOT RUSKA RULETA
Ko smo si malce bolj podrobno ogledali to križišče, smo ugotovili, da dejansko ni zebre za prečkanje, ni nobenih opozorilnih prometnih znakov, da lahko kdo prečka cesto in, da je cestišče dokaj široko ter zahteva določen čas za hojo na drugo stran. Seveda smo tudi sami želeli preizkusiti srečo in smo prečkali magistralko, naš junaški podvig so vozniki pospremili s hupanjem in svetlobnim opozarjanjem ter nervozo, ker smo jim povzročili težave z našo pojavo na cesti. Tudi hitrosti so bile kar velike, vendar se temu ne gre čuditi, ker cesta speljana v dolgi ravnini.
PO POJASNILA NA DIREKCIJO ZA INFRASTRUKTURO
Glede na to, da v konicah čez to križišče prevozi blizu 1000 vozil/h in je povprečna časovna praznina zgolj dobre 3s, se občani lahko upravičeno zaskrbljeni glede varnega prečkanja brez označenega prehoda z zebro. Ker bi tudi mi na uredništvu radi izvedeli, kje se nahaja ta nevidni prehod za pešce in kako se po njem varno prečka tako prometno cesto, bomo seveda za pomoč zaprosili kar Direkcijo za infrastrukturo RS in upamo, da bomo v dobro občanov ter za potešitev naše radovednosti, dobili prave odgovore s pojasnili, ki vam jih bomo seveda tudi predstavili. Seveda ne dvomimo, da v tem križišču ni vse v skladu s predpisi in zakonodajo, vendar z gotovostjo pa lahko trdimo, da ni v skladu z zdravo kmečko pametjo!
N.Z.